Min grønne morgen smoothie. 100% alkaline. Antiinflammatorisk energibombe, sprængfyldt med næring

Start dagen med en super alkaline grøn smoothie

Morgenmaden var det første, der faldt på plads for mig med den nye måde at spise på. Den grønne smoothie har været min faste morgenmad i 7 år nu. Med meget få undtagelser.

Og den er ikke "bare" grøn, den er lavet af de ultra sunde basedannende ingredienser, der hver især ligger på toppen, når det handler om sundhedsfremmende kost. Den har et meget lavt indhold af kulhydrater og er spækket med vitaminer og mineraler, gode fedtsyrer, anti-oxidanter, spormineraler og flavonoider. Anti-inflammatoriske, gode for kredsløb og hjerte, cancerforebyggende, kolesterolnedsættende.....

De eneste frugter, der er i, er avocado og citron. De er i modsætning til det meste andet frugt er basedannende. (Du kan være stødt på andre opfattelser af frugtens rolle i syre/basebalancen - mere om det i et andet blogindlæg.)

Om morgenen?

For de fleste er morgenmaden det måltid, der er sværest at lave om på.

Det kan være svært at forestille sig at tygge sig igennem agurk, spinat,  bladselleri og avocado om morgenen.

Men når du blender er det en anden sag. Citronen giver en dejlig friskhed, du kan lave den flydende, så den kan drikkes med sugerør eller tykkere, så du kan spise den med ske. Alt efter dit temperament.

WUPS! på rekordtid har du indtaget 4 af de 6 daglige stykker frugt og grønt, Fødevarestyrelsen anbefaler. (Avocado og citron er alkaline frugter, de sukkerholdige frugter er ikke alkaline).

Gør det til en vane

Gør du det hver dag, bliver det hurtigt en vane og så er det hurtigt og enkelt at lave en smoothie.  Jeg laver stort set altid den samme, så det er ren rutine. Du kan oven i købet gøre det hele klar om aftenen, så du bare skal tage skålen ud af køleskabet og trykke START på blenderen, når du står op.

Når blodsukkeret falder til ro

Morgenmaden er det vigtigste måltid at få styr på, fordi det danner grundlag for dine valg resten af dagen. Hvordan dit blodsukker bevæger sig i løbet af dagen. Og derfor også hvor meget viljestyrke du skal have gang i for at holde dig fra kulhydrater resten af dagen.

Giv din fordøjelse en chance for at komme i gang stille og roligt. Det engelske ord for morgenmad er Break-fast. Altså ”bryd fasten”. I løbet af natten falder blodsukkeret nemlig til ro.

Hvis du starter dagen med kornprodukter, juice og kaffe etc. sender du blodsukkeret i vejret og starter en rutschebanetur, hvor du bliver træt og får trang til “et eller andet” hver gang blodsukkeret falder og du derefter sender det himmelhøjt i vejret med mere eller mindre heldige valg.

Den grønne smoothie fylder din krop med energi. I stedet for at sende blodsukkeret I vejret har den en stabiliserende virkning blodsukkeret.

Det er overraskende, at selvom smoothien føles let i maven, kan du klare dig formiddagen igennem, selv i et fitness center. Olien spiller en vigtig rolle her.

Hvad vil du bruge din viljestyrke til?

Studier viser, at vi kun har en vis mængde viljestyrke til rådighed hver dag. Et ustabilt blodsukker giver dig absolut noget at bruge den til. Nemlig at bekæmpe kroppens råb om hjælp, hver gang blodsukkeret falder.

Stå i et supermarked eller på en tankstation med lavt blodsukker sidst på eftermiddagen…..

Opskriften

1 håndfuld spinatblade

1/2 agurk

1 avocado

Saften af 1/2  citron eller 1/1 lime

1/2 stilk bladselleri

1-2 dl vand

Himalaya salt

evt. 1 tsk ægte kanel

 

Alle ingredienser blendes sammen ved høj hastighed.

Smoothien kan boostes med ekstra næring: Greens, mikroalgeolie, planteolier som Licasol eller Udos Choice. Kokosolie. Chiafrø, hørfrø, hampefrø. Alle de gode olier skal ikke blendes med fra starten, rør dem forsigtigt i til sidst, for ikke at ødelægge fedtsyrerne.

Har du brug for lidt sødme her i starten, kan du blende et friskt grønt æble i.

 

Og hvad hvis det ikke fungerer for mig?

Prøv i et par dage!

Vi er alle forskellige og der er andre muligheder du kan prøve af. Det kan også være, at det bare ikke morgenen, du skal starte med at lave om på.

Måske kan smoothien fylde et hul på et andet tidspunkt på dagen.

Min søn spiser som regel sin smoothie, når han kommer hjem fra skole.

Jeg laver også ind imellem en ekstra, som jeg tager med til en lang arbejdsdag eller sætter i køleskabet til en aftensnack. Men ikke altid, så bliver jeg træt af den og det er jo ikke meningen.

 

OBS! Du er velkommen til at gøre bloggen mere levende ved at skrive i kommentarfeltet nedenunder.

Bente HarteliusComment