Skrue ned for tømmermændene:

7 ideer til at forebygge og modvirke tømmermænd

 

vladislav-muslakov-261627-unsplash.jpg

Plejer du at vågne nytårsmorgen med ubehagelige tømmermænd?

Hvis du hører til typen, der tager afsted til festen med de bedste intentioner om ikke at drikke for meget og alligevel vågner op med kvalme og/eller hovedpine nytårsmorgen, kan disse råd måske hjælpe dig. 

De handler nemlig ikke om at ”lade være med”.

Alligevel kan de reducere tømmermændene væsentligt. 

De værste bivirkninger af alkohol er:

  • Dehydrering

  • Ph-ubalance

  • Rutchebaneture i blodsukkeret

  • Forgiftning

  • Svækkelse af immunforsvaret

Det kan du let gøre noget ved! Det handler om at holde kroppen så meget i balance som muligt. Da de fleste af os i forvejen befinder sig i en eller anden grad af ubalance, er det en god idé at starte allerede et par dage før nytår.

Fokuser på

  1. Væskebalance

  2. Grøn kost

  3. Olie

  4. Salt

  5. Gurkemeje og ingefær

  6. Lifewave plastre

  7. Frisk luft og motion

Før - under - og efter festen

sergio-alves-santos-26588-unsplash.jpg

Væskebalancen - drik rigeligt med vand

Før festen:

Rigeligt = mindst 3 liter i døgnet.

Hvis du ikke i forvejen drikker meget vand, vil det sikkert starte med at løbe lige igennem, før det begynder for alvor at blive optaget i vævet. Det tager som regel et par døgn at få kroppen til at tage imod det, men så vil du også mærke en markant forskel i, hvordan du har det!

Til festen:

Drik 1 glas vand for hvert glas alkohol du drikker

Efter festen:

Start dagen med et glas varmt vand med citronsaft

 

Spis og drik grønt 

abigail-keenan-83621-unsplash.jpg

Grønne smoothies, juice og grønne salater er sunde og basedannende og en god modvægt til det meste af det, man indtager til en fest.  

Når man blender og juicer grøntsagerne, indtager man let meget større mængder end hvis man skal tygge sig igennem det hele

Prioriter det grønne i løbet af dagen og ved nytårsmiddagen. 

Lav en smoothie, juice, en skål salat eller anden sund mad i forvejen, så det er nemt at vælge sundt, når du vågner nytårsmorgen.

Olie

Olie medvirker til et stabilt blodsukker og virker som en buffer i forhold til alkoholens syredannende virkning. Olien gør også, at alkoholen optages langsommere fra tarmen over i blodbanen. Sørg for at få rigeligt med ”god” olie: koldpresset økologisk kokosolie, olivenolie, hørfrøolie eller hampefrøolie.

01_Constipation_Reasons-to-Buy-a-Bottle-of-Castor-Oil-Today_209913937_MaraZe-760x506.jpg

Før festen 

Spis 2 spsk. kokosolie i løbet af dagen, den ene lige inden du tager afsted. Jeg kan bedst lide at skjule det i anden mad:

Et stykke knækbrød med kokosolie i bunden. Derover avocado, salat, agurk, tomat. Og himalayasalt.

De flydende olier er gode på salat med citronsaft og salt. Eller i en smoothie.

Når du kommer hjem og næste morgen:

Tag endnu en skefuld (hvis du kan).

Salte, mineraler og ph-balance

Både forgiftningen, blodsukkerets rutschebaneture og dehydrering tærer på vores salte og mineraler og kroppen får travlt med at opretholde blodets pH-balance.

Før festen: 

1 tsk Himalayasalt, havsalt eller natrium-bicarbonat ( = bagepulver – Obs! Skal være uden aluminium) opløst i et glas vand.

Når du kommer hjem eller næste morgen:

1 glas vand med 1 tsk Himalayasalt, havsalt eller natrium-bicarbonat.

Gurkemeje og ingefær

hilary-hahn-566888-unsplash.jpg

Både ingefær og gurkemeje har en anti-oxidant og anti-inflammatorisk virkning i kroppen og styrker vores immunforsvar. Ingefær modvirker også kvalme. Det kan derfor også hjælpe dig med at komme bedre igennem en aften med for meget alkolhol. Også her kan det betale sig at starte i god tid:

Ingefær/gurkemeje-te

1 cm ingefær og/eller 1 cm gurkemeje rives eller skæres i tynde skiver og overhældes med 1 kop kogende vand, lad det trække i 5-10 min.

Tilsæt saften af 1/2 citron eller endnu bedre: blend med kokosmælk og 1 skefuld kokosolie.

Start gerne et par dage inden festen, drik en kop før du går hjemmefra til festen. Tilbered en ekstra kop og sæt i køleskabet, så du har til “dagen derpå”.

Hvis du ikke har frisk ingefær og gurkemeje (kan købes i mange supermarkeder) kan du bruge stødt ingefær og gurkemeje fra krydderihylden. Du kan også købe ingefær og gurkemeje, som kapsler i helsekosten.

 

Lifewave-plastre

(Akupunktur uden nåle)

 Hvis du er en af de heldige der har Lifewave plastre indenfor rækkevidde, har du her genvejen til at få det bedre! Jeg har oplevet dem fjerne ubehaget fra kvalme og tømmermænd nærmest på stedet!

Lifewaves Y-age-serie øger kroppens produktion af antioxidanter og er derfor med til at fjerne frie radikaler og andre affaldsstoffer fra kroppen. De er derfor fantastiske til at reducere tømmermænd. Det er individuelt, hvor kraftigt plastrene virker på os.

LW_product_shot_Gluathione_EU.png

Glutation:

Glutation er en antioxidant som kroppen selv danner. Det er bl.a. effektivt til at fjerne gift- og affaldsstoffer. Det har du brug for, når du drikker alkohol!. Plasteret øger kroppen egen produktion af glutation.

Carnosin:

Øger kroppens egen produktion af carnosin.  Carnosin fjerner mælkesyre fra vores muskler og virker opbyggende på celleplan.

Silent night:

Lifewaves soveplaster.  Det kan være svært at sove ordentligt med alkolhol i kroppen. En god nattesøvn er vigtig for at restituere sig.

Energy Enhancer:

Giver et ekstra skud af energi. Til dig og dine organer. Det kan du have brug for, når du skal tilbage til hverdagen.

 

Et par dage før og til festen.

Et glutationplaster 4 fingerbredder under navlen i dagtimerne.

Om natten efter festen:

Carnosin på brystbenet på højde med brystvorterne

Silent night efter brochuren som følger med plastrene.

Dagen efter festen:

Glutation under navlen eller der, hvor du ubehaget føles stærkest. Ved kvalme er det ofte på eller under brystbenet (Solar Plexus)

Energy Enhancer giver både dig og din krop energi til at komme videre.

Frisk luft og motion

nathan-dumlao-1169752-unsplash.jpg

Sørg for at få frisk luft og motion både før og efter festen. Gå, løb eller tag en tur på cyklen.

Både ilt, sollys og bevægelse er essentielt for vores sundhed og velvære. Kan du ikke nå den store tur, gør 10 minutter i den friske luft også en forskel!

Du vælger selv, hvor meget af ovenstående du vil kaste dig ud i. Noget vil måske føles mere lige for end andet.

Og så er det her ikke ment som en opfordring til at drikke mere end du ellers ville have gjort. Det er ikke sundt og du kan få det ganske forfærdeligt!

 

Jeg er spændt på at høre om din oplevelse efter nytår. Skriv gerne i kommentarfeltet under bloggen.

 

Godt nytår 

Bente Hartelius

 

Bente HarteliusComment