5 vaner, der bringer dig sundere gennem julen

 
Om sommeren er det så naturligt: at spise en grøn salat til frokost, at have en vandflaske med alle vegne, at komme ud i solen og den friske luft og at bevæge sig. Det er ferietid og stresset falder til ro.
 
Nu er vi i den mørke årstid og det er ikke lige så fristende at starte dagen med en løbetur, cykle til arbejde eller bare at gå en tur. På arbejdspladserne kører folk i et tempo, som aldrig før. Og hvad blev der af den grønne salat og vandflasken?

Vores immunforsvar svækkes og resultatet viser sig meget hurtigt: Efterår og vinter er typisk sæson for influenzaepidemier. Dansk Serum Institut overvåger hvert år influenza i vinterhalvåret, fra uge 40 til uge 20 for at være forberedt, når den er på sit værste. 
 
Sundhedsstyrelsens anbefaler, at vi vasker hænder og bliver vaccineret. Jeg er overbevist om, at vi skal have fat i vores livsstil.

Midt i det hele kommer julen. Og den travlhed, der følger med. Det kan være så svært at holde sine rutiner i gang.

Jeg kan rigtig godt li´ jul. Vinteren er rigeligt lang i forvejen og uden lysene der tændes, hyggen, festlighederne og ikke mindst ferien, kan jeg ikke se hvordan jeg skulle komme igennem den.

healthy christmas.jpg


Der er bare ikke meget sundhed over vores juletraditioner. Det skulle da lige være, at vi bevæger os rundt om juletræet, inden vi pakker gaverne ud.

Mad og drikke fylder meget. Men vi fester jo ikke fra morgen til aften. Måneden er lang og sunde vaner behøver ikke at tage al din tid og energi. 

Det handler om at nyde julen og samtidig sørge for så vidt muligt at holde sig sund, rask og fyldt med energi, så man kan holde hele vejen igennem og ikke ende med næsen i vejret, når ræset er ovre.

5 sunde vaner


Er du sund og rask, har du masser af energi, er der sikkert ikke det store problem i bare at kaste sig ind i julen.

Har du derimod ting, der trækker ned i din energi eller dit humør, det kan være stress, smerter, fordøjelsesproblemer, dårlig nattesøvn eller sygdomme, der kan relateres til kronisk inflammation og som har en tendens til at blive værre om vinteren, så er det en god ide at lave nogle daglige rutiner omkring disse 5 enkle ting, som mange af os helt naturligt gør om sommeren:

1. Drik vand. Fra morgenstunden. Og når du er ude. Drik et glas vand, hver gang du drikker en kop kaffe og hver gang du drikker et glas vin.

2. Spis salt på din mad. Ikke det raffinerede salt der udelukkende består af natriumklorid, men salt der stammer fra havvand og som har det naturlige indhold af salte og mineraler. F.eks Himalaya salt eller Læsøsalt. Drikker du meget vand, har du brug for mineralerne.

3. Bevæg dig ud i den friske luft. På en travl dag vil selv en gåtur på 10 minutter gøre en forskel.

4. Luft ud mindst 2 gange 10 minutter hver dag.

5. Spis grønt hver dag.  Det kan være en smoothies til morgenmad, en salat til frokost eller som tilbehør til din aftensmad.  Regn ikke med at finde grønt til en traditionel julefrokost.


Og så det ekstra: 

Olietilskud! Jeg spiser selv en kombination af Theta Pure Premium, som er en mikroalgeolie fra Lifewave, hørfrøolie købt i karton fra Nyborggård og hampefrø olie, også fra Nyborggård. Jeg steger i økologisk jomfru-kokosolie, bruger mest olivenolie til salaten.  

Hvis du ved, at du kommer til at drikke en del alkohol til en fest, vil du gøre dig selv en tjeneste ved at tage en spiseskefuld kokosolie og en teskefuld salt, inden du går hjemmefra. Du kan f.eks. smøre det på et stykke knækbrød, med agurk, avocado og tomat.

Ja, vi kan sagtens gøre mere, men nu er det december og hvis det hele går for stærkt, er man nødt til at prioritere.

Bente HarteliusComment